Mar 21, 2013

Kejayaan Itu Adalah Syurga Allah


Assalamualaikum. Lama tak menulis lain pulak perasaannya.

Baru2 ni berlangsung satu event, Majlis Anugerah Kecemerlangan Akademik (MAKA), yang sebenarnya menjadi impian setiap pelajar UiTM. Sebab majlis ni meraikan kejayaan pelajar2 yang mendapat Anugerah Dekan pada setiap semester.

Alhamdulillah, untuk pertama kalinya aku sendiri berjaya tersenarai dalam majlis ni. Bukan nak berlagak riak bongkak, bukanlah nak menunjuk2 sangat aku ni dapat dekan, just nak bagi semangat lagi pada rakan2 lain untuk sama2 berusaha untuk berjaya. Kalau semester2 seterusnya dapat rezeki lagi untuk dekan, aku tak post dah pasal ni kut. Tapi apa2 pun, terima dengan positif, ambil semangat untuk berusaha demi kejayaan. Aku sendiri merasa gementar sebenarnya untuk menghadiri MAKA ni, tatkala orang bergembira, aku sedikit hiba, entah, mungkin sebab ini 1st time aku hadir event MAKA. Majlis yang mengumpulkan pelajar2 yang berjaya. Keseluruhannya, syukurlah dengan rezeki yang Allah kurnia. Sesungguhnya, kejayaan itu jua daripada Allah.




Tahniah kepada yang berjaya, especially my classmate yang pandai2 belaka. Rajin2lah tolong member2 kita ya. Semoga dapat sama2 pegi MAKA. Bangga dan bersyukur bila one of my classmate dapat Anugerah Terbaik Bahagian. Memang terbakar semangat nak improve performance. Ya! Inilah yang dikatakan pembakar semangat. Semakin kita tengok orang lain berjaya, semakin bertambah kuat semangat kita untuk berjaya jugak. Inilah cara untuk kita sedar bahawa kita juga boleh berjaya.

Andai kita pernah gagal, bangkitlah. Bangkit dan terus bangkit. Sesungguhnya kita tidak boleh berputus-asa. Di awal perjalanan kita, iaitu sejak kita dapat menjejak ke dunia, kita adalah pemenang kerana bersaing dengan berjuta2 sperma yang lain, dan kitalah insan terpilih yang berjaya. Sekarang kita ada di pertengahan perjalanan, mengutip ilmu dan mengumpul amalan pahala di dunia untuk bekalan di akhirat sana. Demi apa? Demi waktu akhirat nanti. 

Disitulah adanya dua haluan. Kejayaan iaitu Syurga, atau, kegagalan iaitu Neraka.

Tiada manusia yang tidak mahu masuk ke Syurga. Tiada manusia juga yang ingin masuk ke Neraka. Itulah tandanya bahawa setiap insan itu sememangnya ingin berjaya. Jadi, marilah kita sama muhasabah diri kita untuk mencapai kejayaan. Kejarlah kejayaan dunia dan akhirat, InsyaAllah, kita akan dipermudahkan urusan kita.


Teringat tagline Persatuan Pelajar Islam (PPI) SMTKL : 

“Impian Ku Bersama Mu Masuk Ke Syurga”


Amin Ya Rabb.





No comments:

Post a Comment