Feb 25, 2012

Jihad Hati? Mampukah?

Assalamualaikum dunia.

Sungguh hebat ciptaan Allah terhadap mu, sehingga manusia boleh terhanyut pada mu. Mengapa Allah membiarkan kami hanyut? Ya Allah, ampuni kami. Sesungguhnya kami percaya ini semua adalah ujian dari-Mu semata-mata ingin memilih insan yang benar2 bertaqwa kepada-Mu. Maka semoga diri ini sedar akan ujian yang dikalisi sebagai nikmat. Boleh jadi nikmat yang kita dapat sebagai ganjaran. Boleh jadi nikmat yang kita dapat hanyalah untuk menyesatkan kita lagi. Nauzubillah Min Zalik.

Cabaran yang menggoyahkan hati sangatlah kuat. Sudah tiba masanya untuk berhijrah. Hijrahkan hati ke tempat yang paling layak untuk diduduki. Semoga kuat untuk berjihad pada hati ku ini. Semoga yang disekitar ku sentiasa membantu, menyokong, mendorong, dan yang paling penting, sentiasa mengingatkan aku apa yang tersilap. Jihad Hati, kepada yang utama. Utamakan yang utama.

1 - Allah swt
2 - Rasulullah saw
3 - Ibu ayah & keluarga.
4 - Manusia

Selalu hati kita berfikir, aku nak sangat berubah tapi kenapa aku sedih sangat ni. Aku tak mampu. Sebenarnya teman, itu cuma soal hati kita yang takut untuk melepaskan sesuatu yang kita sayang. Itulah yang dikatakan bahawa kejayaan menuntut pengorbanan. Nak syurga Allah, tapi tak sanggup berkorban kerana Allah. Ya Allah, kuat kan diri ini ya Allah.

Mampukah? Hmm.

Sebagai manusia yang diciptakan oleh Allah untuk mentadbir bumi ini, PASTI aku boleh hadapi. Walaupun susah, tapi boleh. Aku kena pastikan aku boleh, tiada alasan. Banyak sebab kenapa kita kena jihad hati, salah satunya adalah demi SYURGA Allah.

TAPI, cuba kita fikirkan HANYA SATU SEBAB untuk kita masuk NERAKA. Fikirlah. Ternyata, tiada sebab untuk kita masuk neraka kerana neraka adalah seburuk-buruk tempat untuk kita kembali. Sebaik-baik tempat untuk kita kembali hanyalah Syurga Allah swt. Kekal abadi dalam kebahagiaan.

Jadi, tentang persoalan mampu atau tidak, fikir2 kan lah. Sudah pasti anda jelas, sama2 kita yakin.

Mampu > Hanya kerana Allah, sampai ke syurga-Nya. Amin.
Tak mampu > Adakah kita ingin ke neraka-Nya? Renungkan.

Setting mindset dengan betul, dan di situ anda pasti mampu untuk meningkatkan kekuatan hati kita. Jika hanya kerana Allah, pasti kekuatan yang kita dapat adalah kurniaan daripada Allah. Jika kita berjihad kerana manusia, sangat bahaya, lihat balik diri anda. Betulkan niat. InsyaAllah. Hari ini lebih baik daripada semalam. Esok lebih baik daripada hari ini. Hari2 akan datang lebih baik daripada hari2 sebelumnya. Berilah peluang pada hati untuk menerima cahaya, setelah lama tenggelam dalam kegelapan. Semoga kita berjihad hati semata-mata hanya kerana Allah. InsyaAllah.

Ya Rabb, hamba-Mu ini ingin berjihad, kurniakan kekuatan kepada ku untuk kuat menghadpi dunia yang penuh dengan kebahagiaan dan kesengsaraan.

Hanya kepada-Mu aku bermohon. Hasbunallahu Wa Ni'mal Wakeel.








No comments:

Post a Comment