Jan 12, 2012

Kemaafan Sebelum Kematian

Assalamualaikum.

Pertamanya, mungkin agak kasar perkataan 'kematian' ataupun 'mati'. Zaman sekarang orang menyebut 'meninggal dunia' dan mesti ramai yang setuju bahawa itu lebih lembut dan rasa macam jaga hati keluarga si mati. Tetapi bagi aku perkataan mati lebih sesuai digunakan kerana ia agak keras. Bagi aku perkataan 'mati' boleh menyedarkan kita bahawa mati itu sangat dekat dengan kita dan bila ia terjadi, maka disitulah permulaan yang sebenar kehidupan kita.


Actually kali ni bukan tentang kematian, tapi tentang kemaafaan yang dipinta sebelum kematian.
Biasa bagi kita semua melakukan kesilapan atau pun kesalahan. Ada beza ke? Ha, jom bezakan.

Kesilapan = 1st time melakukan sesuatu kesalahan.
Kesalahan = Melakukan sesuatu kesalahan kali ke-2 dan seterusnya walaupun sudah tau bahawa ianya salah.

Itu bagi diri sendiri lah. Kalau jenayah dan memang berniat melakukan kesalahan itu sememangnya salah. Juga jika bertentangan dengan syariat Islam, juga salah.

Niat aku bukan nak berleter tentang tajuk kemaafan ni. Just sebenarnya aku sendiri yang ingin menghamparkan diri aku di atas deretan2 perkataan ini, untuk menghasilkan sebuah kemaafan dari hati jika ada salah silap yang aku lakukan terhadap sesiapa yang kenal diri aku ni walaupun dalam blog ni orang tertentu je yang kenal, juga kepada semua yang aku kenal.

Kadang-kala niat di hati nak nasihat, boleh jadi terasa nya agak dalam kerana bibit2 kata aku ni. Tapi ia normal bagi aku menyindir atau perli melalui kiasan yang secara umum, dan yang mana boleh jadi ditujukan kepada ramai orang. Tapi dalam ramai2 maybe ade 2-3 orang yang terasa hati, terguris perasaan, terobek jiwa meraka dengan kata2 aku ni. Aku tau orang akan cakap, nak nasihat pun agak2 la. Tapi bagi aku ia adalah cara yang baik untuk kita sama2 jika kita sedar nasihat yang seseorang tu bagi walaupun secara umum dan kiasan, baik untuk diri kita. Jika kita terasa, maknanya ia adalah nasihat yang berkesan. Maka dengan itu tak salah jika kita terima dangan hati yang rahsia. Tak perlu menyerang balas secara peribadi mahupun secara umum kerana ia boleh merenggang kan hubungan baik antara kawan mahupun lawan. Serangan balas secara umum juga kadang2 kita boleh faham walaupun orang tu tidak menyatakan targetnya. Maka disitu juga boleh merenggankan hubungan. Kawan yang baik akan menegur kawan2 nya kerana mereka mengambil berat terhadap kawan2 nya. Kerana kita perlu mengerti sesuatu.

Nasihat yang baik = Bertujuan memperbaiki diri ke arah yang lebih baik.

So yang baik itu semuanya datang daripada Allah swt dan yang buruk itu juga datang daripada Allah swt tapi disandarkan pada diri aku sendiri.





Dosa kepada Allah, Allah boleh ampun kan tetapi dosa sesama manusia, hanya manusia yang boleh memaafkan. Sebelum aku ataupun kamu yang mati dulu, aku memohon jutaan kemaafan andai walaupun aku memberi nasihat yang baik tapi mengguris hati kalian. Its okay, aku juga memaafkan. Sama2 kita memaafkan antara diri kita semua. Sama2 kita menjayakan diri kita ke arah yang lebih baik.




No comments:

Post a Comment